Hoe bankdrukken: de juiste techniek voor een goed resultaat

Bankdrukken (benchpress) is een van de belangrijkste oefeningen in elk fitness schema. Het is een van de basisoefeningen, waarmee je meerdere spiergroepen ineens traint. In dit artikel leggen we uit en laten we zien hoe je deze oefening op de juiste manier uitvoert om blessures te voorkomen en maximaal resultaat te behalen met je training.

Hoe bankdrukken: welk apparaat heb je nodig?

Bankdrukken kun je in principe op 2 verschillende manieren doen:

  1. Met losse halters
  2. Op een vast apparaat

Het voordeel van trainen met losse halters is dat je de halter of halters zelf in balans moet houden. Hierdoor train je meer spiergroepen. Voor beginners of als je de spiergroepen borst en triceps wilt isoleren, is het vaste apparaat een goede optie.

Als het even kan, kies dan altijd voor bankdrukken op een halterbank met een losse olympische staaf (zie ook de video hieronder). Dit is algemeen aanvaard de beste manier voor bankdrukken.

Hoe bankdrukken: de juiste techniek

Bij alle fitnessoefeningen en dus ook bij bankdrukken is het het belangrijk dat je de oefening beheerst en gecontroleerd uitvoert. Begin niet te zwaar. De meeste beginners drukken ergens tussen de 30 en 60 kilogram (de staaf zelf weegt ook al 20 kilo!) Laat de halterstaaf altijd langzaam naar je borstbeen zakken, terwijl je inademt. Uitstoten mag iets sneller. Adem dan uit.

Kijk hier hoe je de oefening correct uitvoert of bekijk de video onderaan dit artikel.

Video over de techniek van bankdrukken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *