Hoe minder calorieën eten zonder jezelf uit te hongeren

hoe minder calorieën eten zonder jezelf uit te hongeren

Hoe minder calorieën eten zonder jezelf uit te hongeren

Wil je afvallen? De meeste mensen gaan dan op dieet. Al dan niet in combinatie met meer bewegen (sporten). Dit betekent vaak een drastische verlaging van het aantal calorieën dat je per dag mag eten. Afhankelijk van de doelstelling natuurlijk. Hoe meer tijd je jezelf gunt om af te vallen, hoe minder je het aantal calorieën per dag hoeft te verlagen.

De meeste mensen gunnen zichzelf alleen niet voldoende tijd. Ze willen (te) snel afvallen. Het resultaat hiervan is dat de calorie-inname enorm verlaagd moet worden. Dit leidt tot een aantal problemen.

  1. Ten eerste moet je lichaam wennen aan de kleinere hoeveelheden voeding die het binnen krijgt. Je kunt daarom beter langzaam beginnen. Bouw de hoeveelheid eten die je mag bijvoorbeeld in een week dagelijks af tot het gewenste niveau.
  2. Ten tweede val je op die manier niet af. Als je de hele dag honger hebt of hoofdpijn of chagrijnig bent, komt dit je dieet niet ten goede. Je zult niet afvallen. Je kunt daarom beter een klein beetje minder eten dan je dagelijkse energiebehoefte. Focus je vooral op gezonder eten. Als je heel erg trek hebt de hele dag is het veel moeilijker om gezonde keuzes te maken.
Waarom je niet te weinig calorieën moet gaan eten

Het klinkt logisch: hoe minder calorieën ik eet, hoe sneller ik afval. Hoewel dit misschien op de korte termijn waar is, heeft deze aanpak op de lange termijn grote nadelen. Je zult het dieet minder lang volhouden, omdat je de hele dag honger hebt. Het zal superzwaar zijn. Tripjes naar de supermarkt zullen een martelgang worden. Je energieniveau zal dalen. Door de lage energie-inname zal je lichaam namelijk in overlevingsmodus schakelen. Je vetreserves worden daardoor minder snel afgebroken. De meeste mensen die deze aanpak kiezen zullen uiteindelijk zelfs zwaarder zijn dan voor ze begonnen met afvallen. Een variant van het zogenoemde jojo-effect.

Hoeveel calorieën moet je schrappen

Hoeveel calorieën je moet schrappen hangt er vanaf. Waar vanaf? Van hoe oud je bent. Of je een man of vrouw bent. Of je een zittend of een actief bestaan leidt. Of je er bij gaat sporten of niet. Hoeveel je per week wilt afvallen.

Tenzij er sprake is van extreem overgewicht wordt aangeraden om niet meer dan een halve kilo per week af te vallen. Gemiddeld genomen zou je hiervoor ongeveer 500 calorieën minder moeten gaan eten per dag. Probeer dit tempo van afvallen niet te overschrijden. Dat is niet gezond en vaak contraproductief.

Let op! Dit is een gemiddelde. Het is belangrijk om zelf uit te rekenen wat jij moet doen. Als je daar zelf niet uitkomt, zijn er tegenwoordig verschillende apps om je te helpen met afvallen. Op die manier kun je eerst uitzoeken hoeveel calorieën je gemiddeld per dag eet en drinkt en hoeveel je er nodig hebt. Kom je er dan nog niet uit, dan kun je natuurlijk altijd nog een voedingsdeskundige raadplegen.

Alleen al het bijhouden van wat je eet, zal bij de meeste mensen gewichtsverlies tot gevolg hebben. Vaak hebben mensen namelijk geen flauw benul van wat ze eigenlijk allemaal eten. En al helemaal niet van hoeveel calorieën er in het eten en drinken zitten. Dit inzicht leidt daarom vaak al tot een beter eetpatroon.

Als je daarna weet wat je eet, begin dan niet meteen rigoureus te schrappen. Bouw het minderen in calorieën langzaam op. Bijvoorbeeld de eerste week 250 en pas de week erna naar 500 calorietjes minder.

Tips voor hoe minder calorieën eten zonder jezelf uit te hongeren

Hoewel het normaal is om af en toe een beetje een hongerig gevoel te hebben, is het dus niet de bedoeling om de hele dag honger te hebben. En al helemaal niet om je constant uitgehongerd te voelen. Hoe voorkom je dat?

Tip 1 Vezels

Vezels zijn je vriend. Vezels vullen en zijn ook nog eens supergezond. Het voedingscentrum raadt volwassenen aan om dagelijks 30-40 gram vezels te eten. Voedingsmiddelen waar veel vezels in zitten zijn bijvoorbeeld fruit, groente en volkoren producten.

De meeste mensen halen deze dagelijks aanbevolen hoeveelheid niet. Door bij te houden wat je eet, kom je erachter of jij ook bij de groep hoort. Als dat het geval is, zou je best al eens af kunnen vallen door alleen maar je dagelijkse hoeveelheid vezels te verhogen.

Tip 2 Groentesnacks

Minder calorieën eten wil niet zeggen dat je minder grote hoeveelheden mag eten. Bijna alle groenten bevatten erg weinig calorieën en zitten bovendien vol belangrijke voedingsstoffen en vezels. Vervang de aardappels, pasta of rijst dus door een extra schep broccoli of sperzieboontjes.

Tip 3 “Lege” calorieën schrappen

Sommige soorten eten en drinken leveren alleen maar calorieën en hebben verder geen voedingswaarde. Denk aan bier, drop, bitterballen en chips.

Het is essentieel deze voedingsmiddelen (zoveel mogelijk) te schrappen. Zonder deze producten is het prima te doen om minder calorieën te eten. Met deze producten wordt het een lastig verhaal. Daar komt natuurlijk nog bij dat het ook gewoon ongezond is om (veel) van deze producten te eten/drinken.

Een veelgebruikte methode om het consumeren van snacks enzo te minderen is het instellen van een “cheat day”. Je mag dan op 1 dag per week wel ongezonde producten eten. Dit vooruitzicht helpt de echte “snack junkies” er doorheen.

Samenvatting hoe minder calorieën eten zonder jezelf uit te hongeren
Minder calorieën eten is een goede methode om af te vallen. Overdrijf het alleen niet. Dat werkt averechts. Bouw het langzaam op en vergeet niet goed te kijken naar wat je eet. Dat is belangrijker dan hoeveel je eet. Eerst een tijdje bijhouden wat je eigenlijk eet en drinkt geeft veel inzicht. Succes!

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *