Trainen ochtend of avond, wat is beter?

Trainen ochtend of avond

Je hebt zowel ’s ochtends als ’s avonds tijd om te sporten. Maar, trainen: ochtend of avond, wat is eigenlijk beter? Of maakt het niks uit?!

In dit artikel gaan wij in op de voor- en nadelen van trainen in de ochtend of in de avond.

Trainen in de ochtend

Voor de duidelijkheid: met trainen in de ochtend bedoelen we tussen 6 en 9 uur ’s ochtends. Niet pas om half 11 ofzo šŸ™‚

Om te beginnen met het nadeel. Voor de meeste mensen is er ’s ochtends gewoon niet genoeg tijd om te trainen, tenzij ze een uur eerder opstaan. Dit leidt tot een dubbele mentale block. De tegenzin om te trainen EN de tegenzin om extra vroeg op te staan moeten worden overwonnen.

Als je bij die kleine groep hoort die graag vroeg op staat, volgen hier de voordelen.

Je lichaam en geest zijn opgewarmd en klaar voor grootse prestaties de rest van de dag. Je voelt je de hele dag heerlijk, omdat je al gesport hebt, waardoor je ’s avonds tijd over houdt. Je metabolisme draait de rest van de dag overuren, dus dat is fijn voor de lijn. En last but not least: Sporten in de ochtend schijnt goed te zijn voor de bloeddruk en de nachtrust.

Trainen in de avond

Met trainen in de avond bedoelen we trainen direct na je werk of na het eten. Vanaf een uur of 11 ’s avonds praten we over ’s nachts trainen. Doe dat liever niet tenzij je op rare tijden werkt.

Het nadeel van ’s avonds trainen is dat de meeste mensen moe zijn als ze na hun werk thuiskomen. Dan nog sporten lijkt een zware opgave.

Maar de werkelijkheid is anders. Mensen die ’s avonds trainen krijgen juist meer energie, waardoor ze meer van de avond kunnen genieten. Bovendien slapen ze beter. Een ander voordeel van trainen in de avond is dat je het meeste kracht hebt in de periode van het einde van de middag tot het begin van de avond. Hierdoor train je het meest effectief. Dit schijnt dan weer te leiden tot hoge goede hormoonniveaus.

Conclusie: trainen ochtend of avond?

Trainen ochtend of avond? Wat moet je doen? Voornaamste raadgever is wanneer je tijd en zin hebt.

Beide tijdstippen van trainen hebben voor- en nadelen. Welke zwaarder wegen, zul je zelf moeten beslissen. Als je er niet uitkomt lijkt de beste oplossing afwisseling te zijn. Zo krijg je van beide voordelen iets mee!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *