Voeding

Als we het hebben over voeding komt vaak meteen de schijf van vijf naar voren. De schijf van vijf is een hulpmiddel voor gezond eten. De vijf categorieën geven aan welke producten je gezond houden. Het is belangrijk om iedere dag voor zover mogelijk producten uit iedere schijf te eten en zo veel mogelijk te variëren. Door gezonde voeding te eten krijgt je lichaam de voedingsstoffen binnen die nodig zijn om je lichaam gezond te houden. Het is belangrijk om gevarieerd uit de verschillende schijven te eten, want ieder voedingsmiddel bevat andere voedingsstoffen in andere hoeveelheden. Als je gevarieerd eet, heb je de grootste kans om genoeg van alle voedingsstoffen binnen te krijgen. De schijf van vijf en gevarieerd eten uit de verschillende schijven is een goed startpunt. Gezonde voeding in combinatie met genoeg bewegen is de beste basis voor een gezond leven met een goed gewicht en een sterk lichaam. Hierdoor neemt de kans op chronische ziekten, zoals hart- en vaatziekten, diabetes en een aantal vormen van kanker, af.

De schijf van vijf

De verschillende schijven bevatten vijf soorten voeding:

1. Groente en fruit

Groente en fruit bevatten essentiële voedingsstoffen, zoals vitaminen, mineralen en vezels.
2. Brood, granen, aardappelen, rijst, pasta, couscous en peulvruchten
Brood, granen, aardappelen, rijst, pasta, couscous en peulvruchten bevatten zeer belangrijke voedingsstoffen, zoals koolhydraten, eiwitten, vezels, vitaminen en mineralen.
3. Zuivel, vlees, vis, ei en vleesvervangers
Zuivel, vlees, vis, ei en vleesvervangers bevatten essentiële voedingsstoffen, zoals eiwitten, vetzuren, mineralen en vitaminen.
4. Vet en olie
Vet en olie bevatten onmisbare voedingsstoffen, zoals vitaminen en essentiële vetzuren. Essentiële vetzuren zijn vetzuren die je lichaam zelf niet aanmaakt.
5. Water
Water kan uit alle soorten drinken worden gehaald en is nodig om de vochtbalans van het lichaam op peil te houden.

Gezondheid

Denk dus om je gezondheid en probeer zoveel mogelijk gevarieerd te eten met gebruik van de schijf van vijf. Bekijk ook onze andere pagina’s voor meer informatie over gezond eten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *