Voeding en gezondheid

Gezond eten is erg belangrijk. Er zijn veel manieren om af te vallen maar of deze allemaal even goed en gezond zijn is maar de vraag.  Wat een veel belangrijkere reden is tot het veranderen van je voedingspatroon is je eigen gezondheid. Er is namelijk een belangrijke relatie tussen voeding en gezondheid!

Voeding en gezondheid feiten

Hier eerst een paar feiten op een rij over voeding en gezondheid:

  • Er is verband tussen voeding eten waar veel vet in zit, en dan voornamelijk verzadigd vet en het eten van veel zout. Dit vergroot de kans op hart- en  vaatziekten.
  • Veel vruchtbaarheidsexperts geloven dat vette voeding, rijk aan vet, suiker en bewerkte producten met weinig voedingswaarden kan leiden tot onvruchtbaarheid en de kans op miskramen kan vergroten
  • Men schat dat gemiddeld een derde van de kankergevallen kan worden voorkomen oor verandering van voedsel. Belangrijk is dat er veel vezels in voeding zitten en dat het weinig vet bevat.  Voornamelijk darm-, maag-, en borstkanker.
  • Ongezonde voeding verhoogt de kans op depressies, labiliteit en wrodt gekoppeld aan PMS, eetstoornissen en angst.
  • Voeding vol met kleurstoffen, toevoegingen, conserveermidelen en geraffineerde suikers kan consentratieproblemen, hyperactiviteit en agressie veroorzaken.
  • Bij te weinig calcium opname is er een verhoogde kans op  zwakke broze beenderen.
  • Voeding dat weinig voedingsstoffen bevat geeft veel problemen voor de lever. De lever neemt veel vitamines op, en kan dit dan dus niet doen.  Vele hoeveelheden verzadigd vet en alcohol kan leiden tot nierziekten en leverziekten zoals cirrose.
  • Veel suiker kan leiden tot teveel glucose en dit kan bloedsuikerproblemen geven en de daarbij horende gezondheidsklachten.
  • Ongezond eten kan een aanslag plegen op je weerstand waardoor je gemakkelijk ziek wordt.

Ongezond eten

Veel voorkomende ongezonde gerechten zijn:

Pizza, een middelgrote pizza met een dikke bodem.                       Babi pangang met nasi

kcl:1078  eiwit:43g koolhydraten:86g vet:65g vezels:56g                           Kcl:520 eiwit:16g koolhydraten:72g vet:15g vezels:1g

Komt overeen met:                                                                                                        Komt overeen met:

62 theelepels suiker en 1 pakje boter                                                                     28 theelepels suiker en een tiende pakje boter

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *