Sport voeding

Sporten en voeding

Het is belangrijk om goed te eten. Goede voeding is belangrijk voor iedereen, maar nog meer voor sporters. De basis voor goed en gevarieerd eten is altijd de schijf van vijf, ook voor sporters. Op deze manier zorg je ervoor dat je gezonde en gevarieerde voeding binnenkrijgt. Daarnaast is het voor sporters belangrijk om goede sport voeding te eten. Hierbij moet je denken aan:

  • Extra koolhydraten voor voldoende energie bij extra koolhydraten kun je denken aan volkorenpasta, volkoren brood, bonen en bananen. Deze producten geven energie en dit heb je nodig als je veel sport. Daarnaast zitten er ook vezels in dit is goed voor de darmwerking.
  • Goede koolhydraten voor betere prestaties.
  • Voldoende eiwitten voor een snel herstel. Als je veel sport is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat je spieren goed kunnen herstellen. Bij het herstel van spieren heb je meer eiwitten nodig. Deze eiwitten neem je bijna niet op door normaal te eten. Extra kun je altijd nemen kwark, tonijn en kipfilet. Daarnaast zou je extra eiwitbronnen kunnen eten.

Voeding voor sporters

Voor mensen die veel en/of intensief sporten is het extra belangrijk om goed op hun voeding te letten. Dit geldt met name voor wedstrijdsporters en mensen die meer dan twee keer per week intensief sporten. In dat geval is het aan te raden om je hier zelf goed in te verdiepen of om een professioneel advies te vragen aan een (sport)voedingsdeskundige. Je kunt hiervoor gebruik maken van de artikelen op deze website of een advies aanvragen bij onze voedingsdeskundige. Je ontvangt dan een sport voeding advies op maat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *