Voedingswaarden

Bij de keuze van voeding is het belangrijk om af te wisselen.  Elk voedsel heeft zijn eigen voedingswaarde en daarom is het belangrijk om af te wisselen zodat je alle verschillende elementen binnenkrijgt.  Dieet is iets waar wij niet in geloven. Wanneer je af wilt vallen is het niet een kwestie van een paar weken op dieet en daarna weer gewoon leven. Het is een kwestie van je hele leefstijl aanpassen en ervoor zorgen dat je bewust wordt van wat je eet. Daarom is het belangrijk om te weten wat er voor voedingswaarden in voeding zitten en wat het voor waarde heeft om iets op te eten.  We kunnen alvast een tweedeling maken in goede voedingsmiddelen met een hoge voedingswaarde en slechte voedingsmiddelen met een lage voedingswaarde.

Voedingsmiddelen met een hoge voedingswaarde

Rauwe voedingsmiddelen zijn erg belangrijk omdat ze nog in hun originele staat zijn en alle belangrijke voedingswaarden/ voedingsenzymen nog hebben.  Voedingsenzymen hebben we nodig om onze stofwisseling in balans te houden en om energiek te blijven.

Goede koolhydraten, hier bedoelen we mee, koolhydraten zonder toegevoegde geraffineerde suikers. Voorbeelden van goede koolhydraten zijn: vruchten, volkorenbrood, granen, rijst en groenten.  De gezonde koolhydraten ook wel complexe koolhydraten bevatten natuurlijk suikers die gemakkelijk en langzaam kunnen worden opgenomen. Dit is erg goed voor de hersens, een stabiel humeur en goede energie.

Biologische voedingsmiddelen zijn voedingsmiddelen die geen chemicalien bevatten.

Goede eiwitten, naast dierlijke eiwitten zijn er ook plantaardige eiwitten. Plantaardige eiwitten zijn licht verteerbaar en worden dus goed opgenomen in het lichaam. Voorbeelden hiervan zijn quinoa, peulvruchten en kiemgroenten.

Vetten zijn niet altijd slecht, zoals iedereen denkt. Er zijn ook goede vetten, zijn plantaardig zoals noten, zaden, pitten en advocado’s.  De vetten hebben een hoge voedingswaarde, ze helpen bij het afslanken, verbeteren de weerstand, verlagen het cholesterol, voeden de voortplantingsorganen, je huid, je haar en houden het kraakbeen soepel. Erg belangrijk dus!

Dit vinden wij een erg belangrijk voedingsmiddel, er worden tegenwoordig bij de meeste producten heel erg veel additieven toegevoegd.  Veel E- nummers en andere middelen die zijn niet gezond en er is van sommigen ook bewezen dat ze kankerverwekkend zijn. Wees bewust van wat je eet, lees altijd etiketten en probeer zoveel mogelijk voedsel te eten in zijn originele staat, onbewerkte voedingsmiddelen.

Voedingsmiddelen met een lage voedingswaarde

Groenten die heel lang gekookt hebben, hoe langer je groente kookt hoe minder voedingswaarde er in de groente zit. Groente eet je het liefst rauw en anders maximaal twee tot drie minuten koken.

Slechte koolhydraten gemaakt van geraffineerde suikers en geraffineerd meel. Doordat het product geraffineerd is zijn alle voedingswaarden al uit het produkt.  Te veel slechte koolhydraten (gebak, koekjes en snoepjes) kan leiden tot humeursschommelingen, boos zijn moe zijn en je wordt er dik van.

Slechte eiwitten, dierlijke eiwitten zijn vaak zwaarder verteerbaar. Teveel vette, rode vleesproducten kan leiden tot verzuurd bloed, calcium tekort, nieren en lever uitputten en goede bacteriën doodmaken.

Geraffineerde producten zijn producten die veel mensen eten, (suiker en meel), dit zit in veel eten, gebak, fast food, koek, snoep kant en klare maaltijden en daarnaast zitten deze producten ook vol met additieven. Dit is verwoestend voor de gezondheid.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *