Eiwitrijke voeding

Eiwitrijke voeding is een erg belangrijke basis voor een gezond leven.  Eiwit levert calorieën-  en aminozuren op.  Aminozuren worden in het lichaam omgezet in eiwitten. Het lichaam kan sommige aminozuren zelf maken maar niet alles. Daarom is het erg belangrijk om eiwitrijke voeding te eten. Er zijn dierlijke en plantaardige eiwitten. Dierlijke eiwitten zitten voornamelijk in vlees, vis, melk, kaas en eieren. Dierlijke eiwitten komen vaak uit eiwitrijke voeding maar zijn wel zwaar verteerbaar. Plantaardige eiwitten zitten voornamelijk in brood, graanproducten, peulvruchten, noten en paddestoelen. Plantaardige eiwitten zijn lichter verteerbaar en in bepaalde producten zit meer eiwit dan in dierlijke producten.

Voorbeelden van eiwitrijke plantaardige producten zijn: quinoa( hier zitten meer eiwitten in dan in vlees), boekweit, gierst en peulvruchten.


Volwassen personen hebben gemiddeld ongeveer 0.8 ewit per kilo lichaamsgewicht nodig. Dit is gemiddeld, wanneer je veel sport heb je meer eiwitten nodig dan wanneer je weinig tot niet sport. Een volwassen man van 90 kilo heeft dus 72 gram eiwit per dag nodig wanneer hij niet sport. Wanneer deze man gaat sporten zal hij meer eiwitten nodig hebben. Een volwassen vrouw van 65 kilo heeft 52 gram eiwit op een dag nodig.  Teveel eiwitten eten is niet goed, een grote hoeveelheid eiwit kan het lichaam niet onmiddellijk gebruiken en wordt ook niet opgeslagen. In plaats daarvan zet de lever een teveel aan eiwit om in glucose en gifstoffen die slecht zijn voor de gezondheid en een kans op overgewicht geven.

Een tekort aan eiwit levert de volgende kwalen op: vermoeidheid, haaruitval, verlies van pigmenten die zorgen voor haarkleur, verlies van spieren, lage temperatuur, verstoring hormoonspiegel.

Een teveel aan eiwitten levert de volgende kwalen op: Eiwitten worden in het lichaam afgebroken omdat ze niet opgenomen kunnen worden door het lichaam. Dit levert een overreactie van het immuunsysteem, overbelasting van de nieren, ontregeling van de nieren.

Een gebalanceerde voeding bevat ten minste 10, en maximaal 25 procent van de energie van de totaal geconsumeerde voeding als eiwit. In het kopje eiwitrijke voeding zullen wij alle voedingsmiddelen bespreken die rijk zijn aan eiwitten verdeeld in dierlijke en plantaardige eiwitrijke voeding.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *