Waarom is fitness goed voor je? 5 redenen

Waarom is Fitness goed voor je_

Waarom is fitness goed voor je? Hieronder lees je 7 redenen om vanaf vandaag weer naar de gym te gaan.

  1. Je voelt je beterDoor lichamelijk inspanning zal je lichaam endorfine gaan aanmaken, waarvan je gelukkig wordt. Fitness helpt dus om je lekker in je vel te laten zitten.Bovendien krijg je meer zelfvertrouwen, omdat je je fitter zult voelen en er beter uit gaat zien. Kleine klachten, zoals rugpijn en stramme spieren verdwijnen als sneeuw voor de zon en dat komt allemaal ten goede aan je humeur. Hierdoor zal ook je relatie met anderen verbeteren.
  2. Sterkere spieren en bottenNaarmate je ouder wordt neemt je spiermassa af. Je kunt dit natuurlijke proces tegengaan door krachttraining te doen. Veel oudere mensen gaan wielrennen of hardlopen, maar daarmee los je het probleem alleen voor je beenspieren op. Het gevolg daarvan is het voor mannen weinig geliefde veranderen van de lichaamsvorm in een peervorm (overdreven gezegd natuurlijk)…De afname van spiermassa kun je op eenvoudige manier voorkomen door aan krachttraining (fitness) te (blijven) doen. Je kunt hiermee de afgenomen spiermassa zelfs terug laten keren.

    Tenslotte krijg je van het trainen van je spieren ook sterkere botten, wat botbreuken op latere leeftijd helpt voorkomen.

  3. Meer energieKen je dat? Je komt thuis na je werk. Je ploft op de bank en je zakt helemaal in? Moe en geen zin meer om iets te doen…Sleur jezelf van die bank en ga naar de sportschool! Als je terug komt zul je je als herboren voelen. Door sporten krijg je namelijk meer energie. En niet alleen direct daarna. Je energieniveau zal in z’n algemeenheid toenemen. Zo kun je bijvoorbeeld meer doen met je kinderen of je vrienden.
  4. Betere hersenenDoor lichamelijke inspanning (dit geldt niet alleen voor fitness, maar ook en misschien nog wel meer voor wandelen) verbetert je geheugen.Vooral op dagen waarop je actief aan het studeren bent, is het erg goed voor je om dit af te wisselen met lichamelijk inspanning. Alles wat je daarvoor gelezen hebt, blijft als het ware beter “plakken”.

    Verder is het zo dat beweging het onderbewuste of het creatieve deel van je hersenen stimuleert, waardoor je bijvoorbeeld als je weer thuis bent opeens wel begrijpt hoe je dat probleem moet oplossen. Veel bekende wetenschappers en ondernemers waren zich hier bewust van en hebben dit in hun voordeel gebruikt (zie deze TED-talk over dit onderwerp). Dat doe jij toch ook?

  5. Beter slapenAls laatste in het rijtje redenen waarom fitness goed voor je is: je gaat beter slapen. Door te trainen zul je merken dat je makkelijker in slaap zult vallen en dat je dieper zult slapen, waardoor je ’s ochtends beter uitgerust bent.Ga alleen niet trainen vlak voor je naar bed moet, want dan is je lichaam nog niet voldoende tot rust gekomen en werkt het averechts. Probeer na het trainen in ieder geval een uur de tijd te hebben voor je naar bed wil.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *