Wat is de beste voeding voor spierherstel?

Wil jij ook weten wat de beste voeding is om je spieren snel te laten herstellen? Lees dan snel verder! Dit artikel bevat ook een overzicht van de beste spierherstel voeding.

Het belangrijkste is dat je gewoon goed, gezond en gevarieerd eet. Dat is voor de meeste mensen voldoende. Behalve voor sporters. Die moeten, om hun spieren snel en goed te laten herstellen van de inspanning, meer eten dan gewone mensen.

Met sporters bedoelen we mensen die minimaal 3 keer in de week trainen.

Rauw eiDat wil niet zeggen dat je simpelweg kunt volstaan met meer eten. Nee, voor spierherstel heb je voornamelijk eiwitten nodig. Eet dus, in aanvulling op je normale voeding, wat extra eiwitten. Hoe en hoeveel, dat lees je hier beneden.

Spierherstel voeding

Eiwitten helpen je spieren dus te herstellen na inspanning. Dit wil niet zeggen dat je lukraak extra eiwitten moet gaan eten. Hou je aan de volgende regels:

  1. Neem alleen extra eiwitten op een sportdag
  2. Neem de extra eiwitten ná het sporten
  3. Neem de extra eiwitten niet tegelijk met een maaltijd (zorg dat er minimaal 2-3 uur tussen zit)
  4. Neem maximaal 30-50 gram extra eiwitten
  5. Bij gebruik van een supplement kies je voor wei-eiwit of caseïne-eiwit

Je kunt er dus voor kiezen om gebruik te maken van een supplement. Er zijn veel goede aanbieders op de markt. Zorg dat je eerst goed de ingrediënten bestudeerd voordat je een supplement aanschaft. Je wil graag eiwitten kopen, geen koolhydraten (suikers) of andere vulmiddelen. En zeker geen slechte zoetstoffen of andere rotzooi!
Supplementen zijn handig, maar zeker geen noodzaak. Er zijn ook voldoende ‘normale’ voedingsmiddelen die veel eiwit bevatten.

Onze favorieten:

  • Kwark – een bakje kwark van 500 gram bevat precies de hoeveelheid eiwitten die je nodig hebt, is niet duur en bevat geen andere overbodige voedingsstoffen
  • Tonijn – hetzelfde geldt voor een blikje tonijn op water, dit is wel wat duurder en bevat wat zout
  • En natuurlijk eieren – 2 eitjes per dag extra levert een flinke dosis bouwstoffen voor je spieren
  • Eiwitshakes – een shake extra per dag naaste de normale maaltijden levert precies dat extra beetje eiwit op voor goed spierherstel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *